Doorgaan naar hoofdcontent

Over nieuwe opnamen

Gisteren ontving ik nieuwe opnamen van mijn composities uit Kiev, uitgevoerd door het professionele kamerkoor "Blahovist". Ik ken het koor via een vriend van mij, Henk Sprenkels, die mij al vele jaren vergezeld op mijn reizen naar Rusland en Oekraïne. Henk heeft jaren in Rusland gewoond en gewerkt en spreekt derhalve geweldig goed Russisch. Ook heeft hij feilloos begrip voor de Russische mentaliteit en kan hij me altijd waardevolle tips geven over hoe je het best kunt handelen in Russische overlegsituaties. Sinds jaren is Henk werkzaam in de reisbranche na zijn vertrek bij Lucent en regelt hij reizen voor HRG Netherlands.

Naast zijn werk is Henk als bestuurslid betrokken bij de Stichting Oekraïne-Kiev-Utrecht (OEKU). Deze Stichting heeft veel goed werk verricht voor weeskinderen in Oekraïne en kan alle steun gebruiken om dit goede werk voort te zetten. Ik kan hun werk en hun doelen van harte bij u aanbevelen.

Het kamerkoor "Blahovist" verzorgde, uitgenodigd door OEKU, enkele concert in Nederland en Henk heeft ervoor gezorgd dat de leiders van het koor, Tatiana Kumanovskaya en Leontyi Kumanovskiy, met mij in contact kwamen. Zij waren enthousiast over mijn composities en hadden de "Paradijselijke Reizen" met succes uitgevoerd in Kiev. Sindsdien hebben wij regelmatig contact en hebben zij ervoor gezorgd dat mijn muziek in Kiev te horen is op Festivals en bij verschillende officiële gelegenheden. "Blahovist" heeft een CD-opname gemaakt van mijn "Paradijselijke Reizen" en heeft onder mijn leiding meegewerkt aan de uitvoering van mijn "Stabat Mater" tijdens een Festival in Kiev.

In 2009 heb ik dan ook als dank een drietal Rilke Koorliederen aan hen opgedragen en van twee van die liederen heb ik gisteren een opname mogen ontvangen die u via deze link kunt beluisteren: Der Panther en Spanische Tänzerin. Daarnaast stuurden zij mij opnamen van twee Petrarca Canzoni op, die ik in 2008 heb gecomponeerd. Het is een voorrecht om zo'n goed koor je composities te horen zingen en om vrienden als Henk Sprenkels te hebben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Nikkers en negers in kinderboekjes

Bij het opruimen van onze "rommel" kamer vond ik tussen mijn oude kinderboeken een typisch 60-er jaren boekje: Oki en Doki bij de nikkers door Henri Arnoldus (1919-2002) en Carel Willem (Carol) Voges (1925-2001). Het zijn de kinderboekjes waarmee mijn generatie is opgevoed en die mijn leeftijdgenoten bekend moeten voorkomen.

Nee, de negers slapen niet.
"Jammer, dat de blanke mensen niet op ons eiland komen, anders..."
"Anders aten we ze op!" roepen de negers, die rond de hut van het opperhoofd zitten. "Blanke mensen smaken fijn," zegt het opperhoofd. Hij likt zijn lippen eens af.

Het is het tijdperk van de Bimbo-box, die ik in mijn blog Achter de feiten aan al eens vermeldde. Het is om je wild voor te schamen. Het is pas 50 jaar geleden dat dit soort boekjes bon ton waren. Godfried Bomans (1913-1971) schreef De Avonturen van Pa Pinkelman en ook deze boekjes werden geïllustreerd door Carol Voges. Er was sprake van een mateloze onnozelheid, onwetendh…

Non-conformisme

Ik heb een zwak voor mensen die zich non-conformistisch opstellen. Zij geven onze wereld kleur en zorgen er telkens voor dat ons referentiekader wordt doorbroken, gewild of ongewild. Zo kan ik veel plezier beleven als product en functie door non-conformisten worden losgekoppeld. Bekende voorbeelden zijn natuurlijk Duchamp met zijn pissoir, zijn kruk met wiel of Picasso met zijn zadel en fietsstuur. De kunstenaar koppelt de onderdelen los van hun functie en er ontstaat een nieuwe realiteit waarbij het nieuwe beeld een andere betekenis krijgt. Het is maar hoe je naar de diverse onderdelen kunt kijken.

De kunstenaar is volgens mij niet op zoek naar nieuwe functies of nieuwe beelden. Hij gebruikt wat hij in zijn omgeving ziet. Picasso ging bijna associatief te werk. Ik heb thuis de DVD "Le Mystère Picasso" en daarin is te zien hoe Picasso van het een op het ander komt. Hij produceert omdat hij niet anders kan, het ligt in zijn aard opgesloten om met beelden bezig te zijn.

Nieuwe…

Omdenken, het overwegen meer dan waard

Omdenken is een andere manier om naar de werkelijkheid te kijken. We kunnen door omdenken anders tegen problemen aankijken. Dit omdenken is voortgekomen uit het besef dat wij zelf onderdeel van het probleem zijn. Problemen bestaan namelijk als wij het moeilijk vinden om het beeld van wat het zou moeten zijn los te laten, om open te staan voor wat is of zou kunnen zijn. Uitgangspunt bij omdenken is dat als we het gevoel hebben dat we steeds vaster in het probleem draaien als we op een bepaalde manier op de werkelijkheid drukken, we beter eens de andere kant op kunnen bewegen. Omdenken levert vaak verrassende inzichten op en is eigenlijk niet meer of minder dan het stoppen met het zogenaamde vastdenken.

Als je handelen baseert op iets wat je níet wilt (een probleem), is de kans groot dat je in een neerwaartse spiraal belandt. Je bent dan als het ware bezig aan het dweilen met de kraan open. Bovendien is er meestal sprake van het waterbed-effect: druk ergens op het waterbed en ergens and…