Doorgaan naar hoofdcontent

Bravo!

Onlangs heb ik een concertje ingeleid van het pianoduo Beth&Flo met Elsbet Remijn en Claudette Verhulst. Zij speelden in het kader van de concertserie Pareltjes van Anne en Frans van de Sande in hun pianozaak aan de Leharstraat in Tilburg. Het was een bijzondere belevenis, dit optreden dat de beide pianisten op hun website www.bethflo.com karakteriseren als "Klassieke muziek met een vleugeltje theater!" Claudette en Elsbet studeerden klassiek piano en hebben elkaar leren kennen in de pianoklas van Rian de Waal. In 2013 ontstond het pianoduo Beth&Flo. Het bijzondere aan het duo is dat beide pianisten grote affiniteit hebben met theater en dat is te merken.

Tijdens hun optredens wisselen ze virtuoos pianospel af met gesproken en gezongen woord. Met veel gevoel voor humor en timing verzorgen ze een onderhoudend optreden waarbij het publiek van begin tot eind geboeid blijft. Met name de verbindingen tussen de composities en de onderlinge dialogen tussen beide dames zijn verfrissend en eigentijds. Maar ook de manier waarop zij composities uitvoeren is opvallend. Klein- en Grootkunst zijn bij Beth&Flo een liaison aangegaan met als resultaat een verrassend en energiek programma met composities die je niet vaak hoort. De jeugdige energie die ze uitstralen, werkt aanstekelijk. Na het concertje blijft het positieve gevoel nog geruime tijd in je hoofd rondzingen. Ik werd door dit pianoduo geïnspireerd en heb absoluut genoten van hun vakmanschap en enthousiasme.

Beth&Flo vertegenwoordigen met hun optredens een verfrissende beweging in de Klassieke muziek. Waar in het algemeen de nadruk bij musici vaak teveel lag op serieus en ernstig, krijgt het plezier in het musiceren bij Beth&Flo alle ruimte. Niet dat dit vroeger afwezig was, maar de interactie met het publiek was aan het eind van de 20ste-eeuw beduidend anders dan nu. Serieus bezig zijn met kunstmuziek is tegenwoordig onder invloed van onze 'beeldgerichtheid' aan het veranderen. Het houdt tevens in dat er hoge eisen worden gesteld aan de musici. Ze moeten niet meer alleen gericht zijn op het klinkende resultaat; good looks, een goede presentatie op het podium en beheersing van een uitgekiende PR via social media zijn naast vakmanschap belangrijke elementen voor succes geworden. Het uiterlijk en de presentatie doen ertoe; naamsbekendheid krijg je niet meer alleen uit je optredens, maar registraties ervan en verspreiding via social media zijn zeker zo belangrijk geworden. Beth&Flo hebben dat door en maken op smaakvolle, vakkundige en humoristische wijze gebruik van alle middelen die tot hun beschikking staan. Bravo!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Nikkers en negers in kinderboekjes

Bij het opruimen van onze "rommel" kamer vond ik tussen mijn oude kinderboeken een typisch 60-er jaren boekje: Oki en Doki bij de nikkers door Henri Arnoldus (1919-2002) en Carel Willem (Carol) Voges (1925-2001). Het zijn de kinderboekjes waarmee mijn generatie is opgevoed en die mijn leeftijdgenoten bekend moeten voorkomen.

Nee, de negers slapen niet.
"Jammer, dat de blanke mensen niet op ons eiland komen, anders..."
"Anders aten we ze op!" roepen de negers, die rond de hut van het opperhoofd zitten. "Blanke mensen smaken fijn," zegt het opperhoofd. Hij likt zijn lippen eens af.

Het is het tijdperk van de Bimbo-box, die ik in mijn blog Achter de feiten aan al eens vermeldde. Het is om je wild voor te schamen. Het is pas 50 jaar geleden dat dit soort boekjes bon ton waren. Godfried Bomans (1913-1971) schreef De Avonturen van Pa Pinkelman en ook deze boekjes werden geïllustreerd door Carol Voges. Er was sprake van een mateloze onnozelheid, onwetendh…

Non-conformisme

Ik heb een zwak voor mensen die zich non-conformistisch opstellen. Zij geven onze wereld kleur en zorgen er telkens voor dat ons referentiekader wordt doorbroken, gewild of ongewild. Zo kan ik veel plezier beleven als product en functie door non-conformisten worden losgekoppeld. Bekende voorbeelden zijn natuurlijk Duchamp met zijn pissoir, zijn kruk met wiel of Picasso met zijn zadel en fietsstuur. De kunstenaar koppelt de onderdelen los van hun functie en er ontstaat een nieuwe realiteit waarbij het nieuwe beeld een andere betekenis krijgt. Het is maar hoe je naar de diverse onderdelen kunt kijken.

De kunstenaar is volgens mij niet op zoek naar nieuwe functies of nieuwe beelden. Hij gebruikt wat hij in zijn omgeving ziet. Picasso ging bijna associatief te werk. Ik heb thuis de DVD "Le Mystère Picasso" en daarin is te zien hoe Picasso van het een op het ander komt. Hij produceert omdat hij niet anders kan, het ligt in zijn aard opgesloten om met beelden bezig te zijn.

Nieuwe…

Omdenken, het overwegen meer dan waard

Omdenken is een andere manier om naar de werkelijkheid te kijken. We kunnen door omdenken anders tegen problemen aankijken. Dit omdenken is voortgekomen uit het besef dat wij zelf onderdeel van het probleem zijn. Problemen bestaan namelijk als wij het moeilijk vinden om het beeld van wat het zou moeten zijn los te laten, om open te staan voor wat is of zou kunnen zijn. Uitgangspunt bij omdenken is dat als we het gevoel hebben dat we steeds vaster in het probleem draaien als we op een bepaalde manier op de werkelijkheid drukken, we beter eens de andere kant op kunnen bewegen. Omdenken levert vaak verrassende inzichten op en is eigenlijk niet meer of minder dan het stoppen met het zogenaamde vastdenken.

Als je handelen baseert op iets wat je níet wilt (een probleem), is de kans groot dat je in een neerwaartse spiraal belandt. Je bent dan als het ware bezig aan het dweilen met de kraan open. Bovendien is er meestal sprake van het waterbed-effect: druk ergens op het waterbed en ergens and…